En toen verder - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu En toen verder - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu

En toen verder

Door: Luca Meima

Blijf op de hoogte en volg Luca

26 November 2013 | Israel, Nahariyya

Ben ik hier nog geeneens twee weken?! Het is alsof ik hier al weken woon. Goed teken lijkt mij. Ik heb al heel wat dagen weer gewerkt. Vrijdag, zaterdag, maandag en vandaag om zes uur begonnen. Ja, dat is erg vroeg, het voordeel is dat je om drie uur al klaar bent en dat je als om acht uur gaat ontbijten de meesten de slaap nog uit hun ogen wrijven en jij al helemaal wakker bent. 's Middags ga ik dan vaak toch nog even slapen. Thuis kon ik 's avonds echt niet meer slapen als ik dat deed, maar hier slaap ik direct als een blok.
Vandaag, het was winderig en 25 graden, heb ik zelfs van zes tot vier gewerkt! Gelukkig heb ik nu weekend, twee dagen vrij! Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar ik ben wel al mobieler dan aan het begin. Ik heb namelijk een fiets weten te regelen.
Een week geleden stapte ik op de fiets om naar het dorpje Regba te fietsen. Het was een kwestie van de weg volgen. Aan het begin vond ik het toch wel een beetje eng om daar zo in je eentje door Israël te fietsten. Dat gevoel verdween algauw. Voordat je in Regba aankomt zie je eerst het dorpje Mazraa liggen, dit dorpje is Arabisch. Regba is Joods. Op de foto zie je de minaret van Mazraa. Mijn doel in Regba was het geldautomaat. 'Card invalid' werd aangegeven. Nooo! Weer terug op de fiets naar Nes Ammim. Later hoorde ik dat verderop nog een geldautomaat zit waarbij je kaart het wel doet...
Vrijdagavond vierden we sabbat. De tafels waren mooi gedekt, we dronken aparte rode vruchtenwijn, de vrouwen ontstaken de kaarsen en we zongen Hebreeuwse liederen. Het was echt feestelijk!
Maandag moest ik 's ochtends en 's avonds werken, dus overdag was ik vrij. Ik ging met Wiebke und Sebastian (ja sie sind Deutsch) naar Nahariya, waar ik al eerder was geweest. We haalden een soort toastsandwich, je kon zelf kiezen welke groente enz. je erop wilde. Alles vegetarisch, want ze serveerden namelijk ook kaas, en zuivel en vlees gaan niet samen (niet kosjer). Daarna haalden we een yoghurtijsje bij Blueberry. Schijnt erg populair te zijn in Israël. Gelukkig kon ik hier geld uit de muur halen. Ik ben nu heel wat sjekels rijker, want ik wil niet steeds weer die hoge transactiekosten betalen.
Op de foto's kun je de omgeving van de Nine doors zien. Het is de 'studentenplek' van Nes Ammim. De deur met bloemen behoort mij toe. Er is ook een pool die verwarmd is, wat heel goed bedacht is. Hout hakken, hout in de kachel gooien, hout aansteken en voila de warme lucht wordt door een pijp naar het badje geleid. Gisteravond heb ik al kunnen genieten van dit warme bad wat tenminste diep is. Vanavond zal het water nog warmer zijn:D
Dat was het wel weer, ik probeer eens in de week een nieuw reisverslag te schrijven, mocht het jullie niet vervelen!

  • 26 November 2013 - 16:46

    Dad:

    Shalom! Leuk om te horen dat je daar gewoon kunt fietsen! nog steeds 25 graden wouw! Moet heerlijk zijn.

  • 26 November 2013 - 17:25

    Mad:

    Groeten aan Wiebke!

  • 28 November 2013 - 20:07

    Marianne:

    Hey Luca! Wat leuk om je blog te lezen! Fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Het is inderdaad erg bijzonder om in zo'n community te leven. De sfeer zal wel super goed zijn zeker?

    Ik hoor van Chrisje dat jullie een soort firedrill hadden. Dat was zeker vreselijk schrikken.
    Hopelijk ben je van de schrik bekomen.
    Leuk om te weten waar je nu zit en je omgeving een beetje te weten.
    Heel toevallig gaat m'n vader halverwege januari voor een soort studiereis naar Israel en dan zullen ze een paar dagen in Jeruzalem maar ook in Nes Ammim verblijven! Dus die zal je nog zien;-) Super toevallig. Al ken je hem niet!

    Heel veel succes daar met de housekeeping en je andere activiteiten!

    Liefs Marianne

  • 09 December 2013 - 09:49

    Tineke:

    goedemorgen Luca
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat Het is wel gek dat jij daar zit met 25 graden en wij in de kou(al gaat het vandaag wel)Wat een werk hout hakken om een bad te gaan begrijp ik.Ja en wij dan kraan open en in bad!!zonder er echt bij na te denken
    Hopelijk blijft het zo positief We lezen graag je verslag We wensen je Gods nabijheid toe daar Hartelijke groet van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca

Ik ben Luca Meima, 18 jaar oud en ik woon tijdelijk in Nes Ammim, een kibboets in Israël. Ik verblijf hier voor ongeveer acht en een halve maand om te werken en om het land te verkennen.

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 13437

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

14 November 2013 - 25 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: