De decembermaand - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu De decembermaand - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu

De decembermaand

Door: Luca Meima

Blijf op de hoogte en volg Luca

07 Januari 2014 | Israel, Nahariyya

Ben ik weer! Even in mijn foto´s kijken wat er ook al weer gebeurd is de afgelopen maand. Ik ging naar Nazareth op een erg regenachtige dag. De eerste indruk van Nazareth is dat het erg toeristisch is. De winkeltjes verkochten veel kerstspullen. We liepen naar een kleine moskee. Er hing een tekst anti-christendom. God is te heilig voor een zoon. Boven de moskee torende ironisch genoeg de grootste kathedraal van het Midden-Oosten uit. Die bezochten we. Het was inderdaad een grote kathedraal met een verdieping, maar oh, het was gewoon lelijk. Veel afbeeldingen en beelden, maar ze pasten echt niet bij elkaar. Te veel en niet mooi. Op de begane grond kon je het huis zien waar ze denken dat Maria en Jozef gewoond hebben. Daarna hadden we een lecture van een Palestijnse christen die woont in Israël. Oftewel minderheid in minderheid. Elke keer realiseer ik me weer hoe complex het conflict hier is. Na de lecture aten we falafel en als toetje baklava.

Op een maandag ging ik met Stefanie naar Akko. We kochten een combined ticket en konden zo gemakkelijk de hoogtepunten van Akko bezoeken. We liepen door een tunnel, die vroeger fungeerde als makkelijke handelsdoorgang voor de Romeinen, waarin we vaak moesten bukken zo laag was het. We kwamen ergens uit in de nauwe straatjes van Akko. We liepen naar de grote moskee en kregen een rondleiding aangeboden. We vroegen naar de prijs. De man zei, vijftien sjekel p.p. maar als jullie het niets vinden, geef dan ook niets. Oke, nou ja, omdat de man er niet al te rijk uitzag luisterden we naar zijn verhaal. We mochten gewoon de moskee in zonder onze schoenen uit te doen of een hoofddoek om te doen. We zagen jonge jongens knielen. Na de moskee liepen we over de Turkish bazaar. Het was gezellig druk. We liepen naar de Knights Halls. Mooie oude hallen. De informatie die verstrekt werd was nou niet echt je van het en er werd voornamelijk nog gebouwd om er waarschijnlijk een soort museum van te maken. Als laatste gingen we naar het Okashi museum. Moderne kunst... Het kon ons niet bekoren. Akko is een erg mooi oud stadje. Het was heerlijk weer die dag, we hadden genoten!

De volgende dag een excursie naar Tel Aviv. We gingen naar een Joods historisch museum. Erg interessant. We kregen een rondleiding van twee uur. We zagen synagoges uit alle landen. Wat een verschillen! Ook leerden we meer over de gebruiken. Daarna een Bauhaustocht door Tel Aviv. Opvallend was dat de Duitsers deze gebouwen mooi vonden, maar de Nederlanders niet echt. Na dit konden we doen wat we wilden. We slenterden over de craft market en de antiekmarkt. We gingen naar een barretje en pakten om negen uur de trein om om elf uur weer veilig in Nes Ammim terug te keren. Tel Aviv is een drukke stad, zo anders dan Akko! Het was een superleuke dag geweest.

Kerst was in zicht. Het was gek, niemand had een echt kerstgevoel. Op kerstavond kregen we een handdoek met je naam erop geborduurd in het Hebreeuws! Ik volg met een aantal anderen Hebreeuwse lessen dus ik kon mijn naam lezen. We hadden een heerlijk diner en daarna een dienst. We zongen met het koor onze drie ingestuurde liederen, het was erg mooi. Daarna een cosy evening met echte Duitse kerstkoekjes en glühwein. De volgende dag gingen we naar een Arabische kerkdienst. Het was heel katholiek. Ik kon natuurlijk niets verstaan, behalve Hallelujah en ik kon het Onze vader opmerken. Er werd superveel gezongen op zo'n manier die je doet denken aan een moskee. Wij als vrouwen mochten niet met onze benen over elkaar zitten, dat doe je op feestjes, dus niet in de kerk! En mannen en vrouwen zaten gescheiden. 's Avonds hadden we een diner met veel gasten, we aten met wel honderd mensen. Met twee gitaren en een viool speelden we Feliz navidad en toen was kerst ook weer afgelopen. Of ik het konijn van thuis gemist heb, misschien...

Oud&nieuw: was ook heel gezellig! Er werd veel gedanst en om twaalf uur omhelsden we elkaar (dat is Duits) en wensten we elkaar een happy new year. We waren met alle vrijwilligers, en dat maakte het heel leuk, er waren veel mensen, maar toch ken je iedereen. Daarna ging het nog wel even door. De volgende dag sliep ik tot half een om vervolgens met vijftien anderen naar het strand te gaan en een duik te nemen in het water. Het was koud, maar niet ontzettend koud. Eigenlijk was het wel lekker. Een frisse start van het nieuwe jaar!

Als ik vrij heb ga ik weleens naar het strand. Heerlijk om even alleen daar te zijn en te genieten van het lekkere weer. Je kan overdag makkelijk zonder jas lopen, het is zeker achttien graden. Ook heb ik laatst een wandeling gemaakt door de velden rondom Nes Ammim. Dan zie je het mooie Israëlische landschap beter. Dan realiseer je je weer, ik ben in het heilige land!

Er was laatst een religieuze groep in het hotel. Het is typisch Israëlisch om van alles op je bord te scheppen en dan de helft op te eten en dan weer een bord te pakken enz. Daarnaast vragen ze om maar te vragen. Omdat het shabbat was zingen ze ook liederen. Wow, wat kunnen die mannen hard zingen zeg! Nu is er een Nederlandse groep in het hotel. Het zijn allemaal theologen. Een erg leuke groep! En wat ben ik blij met hun kamers, ze zijn tien keer minder vies dan die van de Israëli's na hun verblijf.

Ik wens iedereen een gelukkig nieuwjaar! Tot de volgende blog maar weer!

  • 08 Januari 2014 - 08:46

    Dad:

    leuk te lezen van bepaalde dingen die ik nog niet wist! Ik krijg steeds meer zin om naar je toe te gaan. Nog drie weken.. Kisses, Dada

  • 08 Januari 2014 - 12:57

    Marieteke:

    Leuk en mooi stukje! Krijg ook steeds meer zin om naar je toe te gaan :P maar ja...
    Kus kus kus!

  • 21 Januari 2014 - 11:50

    Annemarie:

    Ha Luca! December vond ik ook zo raar haha. Het voelt niet gewoon helemaal zoals het hoort. Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! ( en ik herken het dat van die kamers haha (-; ). Nou spring is in aantocht strakjes gaat alles weer mooi opbloeien! Super mooi om rond die tijd de Golan op te zoeken / Tiberias! Geniet Xx

  • 31 Januari 2014 - 18:54

    TT:

    He Luca Wat een mooie verhalen over je verblijf En ook een nieuwjaarsduik begrijp ik , hebben ze hier ook gedaan
    Je vader en moeder komen hé Deze week of niet Geniet er van samen!! groet TT

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca

Ik ben Luca Meima, 18 jaar oud en ik woon tijdelijk in Nes Ammim, een kibboets in Israël. Ik verblijf hier voor ongeveer acht en een halve maand om te werken en om het land te verkennen.

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 13435

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

14 November 2013 - 25 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: