Interessante dagen - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu Interessante dagen - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van Luca Meima - WaarBenJij.nu

Interessante dagen

Door: Luca Meima

Blijf op de hoogte en volg Luca

09 December 2013 | Israel, Nahariyya

Een keer in de week een reisverslag schrijven is toch meer dan je denkt. Daarom houd ik het maar op eens in de twee weken?
Woensdag 27 november was ik vrij en zat ik in mijn barrack toen opeens het luchtalarm afging. Wat een ontzettend hard geluid, oorverdovend! Er gingen allemaal gedachten door mijn hoofd, is dit echt? Moet ik nu op de grond gaan liggen? Of naar de shelter rennen? Uiteindelijk zat ik van het raam af met mijn hoofd in mijn handen. Later hoorde ik dat het een oefening was, de securityman had het niet aan iedereen doorgegeven... Ik bleef ook na het alarm nog een tijdje in shock.
Die middag ging ik naar het strand. Het was ongeveer 35 minuten fietsen, ongeveer hetzelfde als van Oegstgeest naar Katwijk. We hebben zelfs in de zee gezwommen, het water was niet heel warm, maar voor eind november prima!
's Avonds kwamen we als kerstkoor voor het eerst bij elkaar. We waren met z'n achten en ik was de enige sopraan, wat niet heel handig is. Nu twaalf dagen verder is het koor uitgegroeid tot vijftien personen met nog twee extra sopranen. Wat betekent dat op kerstavond de helft van de vrijwilligers in het koor zingt en de andere helft luistert. We probeerden die avond vierstemmig Joy to the world te zingen. Het ging niet heel snel allemaal. Toen miste ik de kooravonden van Romans Twelve des te meer. Daar worden de verschillende stemmen zo opgepakt. Maar goed, uiteindelijk klinkt het heel mooi. Het is grappig dat er zoveel jongens van mijn leeftijd ook meezingen in het koor, dat verwacht je toch niet zo snel.

Vrijdagavond ging ik naar een liberale synagoge. De hele dienst was heel informeel. Het was bijzonder om dit mee te maken. Je kreeg een boekje in het begin en daar stond de hele dienst in, behalve de preek, die je kreeg je op een apart vel in het Engels vertaald, dus alles kunnen volgen! Een jongen speelde piano en zong en las de preek. Het ging hem heel gemakkelijk af. Hij had een gigantische vibrato in zijn stem, wat op een gegeven moment irritant werd. De liederen waren echt typisch Hebreeuws, erg vrolijk.

Zondagavond ging ik met twee andere vrijwilligers Chanoeka vieren bij een gezin dat woont in een kibboets dichtbij Nazareth. We zongen liederen en de vader stak de kaarsen aan met een andere kaars. Daarna schoven we aan tafel en aten brood dat je moest dopen in gloeiend hete kaassaus. Kaasfondue dus. Was lekker! Als toetje heel veel fruit. Hier eten ze veel kaki's en pomelo's, hmm.

Dinsdag had ik mijn eerste excursie. We gingen eerst naar Beit Alpha. Hier kon je een oude mozaïekvloer bekijken van een synagoge uit de zesde eeuw. Wat apart was, is dat er in het midden een afbeelding te zien is van de Griekse zonnegod Helios! Daarna gingen we naar Beit She'an. Daar konden we een oude Romeinse stad zien. Het deed me echt denken aan Rome:) We een hadden een gids de gehele dag met ons mee. Erg interessant allemaal. Als afsluiting van de dag gingen we naar een thermal pool. Superhelder water en van die visjes die de dode huid van je voeten eten. Ik kon echt niet één seconde blijven zitten, wat kriebelt dat zeg!

Afgelopen woensdag heb ik een gitaar gekocht:D:D:D Eindelijk kon ik weer spelen. Afgelopen zaterdag heb ik dan ook gelijk in de worshipdienst gezongen en gespeeld. Iedereen zat op kussens, heel relaxed. Woensdagavond hadden we een seminar over The role of the army in the Israeli society. Was heel interessant en zo heftig. Er was namelijk een moeder van een overleden soldaat. Haar zoon was toen achttien. Zo erg. De jongens hier zijn verplicht om in het leger te gaan. Ook meisjes moeten dit doen. Het leger is zo belangrijk hier in Israël, zonder het leger kan het geen staat zijn, hoewel het leger nog steeds te klein is. De trainingen die de soldaten moeten ondergaan zijn echt afschuwelijk. Iedereen stond er weer bij stil dat je van geluk mag spreken dat je in Nederland of Duitsland geboren bent.

Hier in Nes Ammim werd Sinterklaas niet overgeslagen. Gedichten en cadeautjes waren van de partij. Zelfs Sinterklaas zelf en twee pieten kwamen langs. Vooral de Duitsers vonden het helemaal geweldig. 's Avonds een bar evening met onder andere salsamuziek.

Dat waren de hoogtepunten van de afgelopen twee weken. Over het algemeen werk ik gewoon in de housekeeping of dining hall hoor. Morgen een excursie naar Nazareth. Jullie horen van me!

Oh ja, het weer is hier ook omgeslagen. Soms komt de regen met bakken uit de hemel vallen en 's avonds is het tien graden denk ik. Vooral 's nachts is het heel koud, omdat je geen verwarming hebt. Misschien komen er nog heaters. Vandaag gelukkig twee dekens gekregen!

  • 09 December 2013 - 23:00

    Mariekoe:

    Schöne Geschichte! Maarreh... Ich antwortete 'meelke' bald :D

  • 10 December 2013 - 12:10

    Papa:

    Ha puff,
    Leuk om ook dingen te lezen die ik nog niet van je gehoord had. De lettertjes (7.5) zij wel heel erg klein, maar het lukt me nog wel ze te lezen. Toch maar een lange onderbroek kopen :-)

    hartelijke groet vanuit helder en koud Parijs.

    kus, dad

  • 10 December 2013 - 14:29

    Chriskoe:

    Leuk dat je zoveel meemaakt en de Joodse cultuur leert kennen! Je zou haast denken dat je niet aan werken toekomt... Zing je veel bekende worshipliederen? En kennen ze daar ook de Hebreeuwse liederen uit Opwekking? Ik ben benieuwd! xxxx
    PS Ik zal papa uitleggen hoe je het beeld groter maakt ;-)

  • 11 December 2013 - 11:54

    Mariam:

    Een mooi verslag Luuc.
    Wat maak je veel mee en dat je zo bij mensen aan kan schuiven.
    Fijn dat je een gitaar hebt. Groetjes Mammie

  • 13 December 2013 - 13:55

    Chrisje:

    En... heb je al een sneeuwpop gemaakt?!

  • 13 December 2013 - 22:48

    Sib:

    Geen verwarming?! En nu ligt er sneeuw, zie ik hier net op het 22.00 journaal! Dan maar met sokken, trui en broek in bed? Ben natuurlijk wel een beetje jaloers op die sneeuw.

    Het leger te klein? Ha, ha, misschien moet je toch eens een kritische krant gaan lezen...weet je wel dat de heren maar liefst drie jaar in dienst moeten?...Misschien is het conflict wat te groot.

    Over Helios. Las eergisteren in het boekje Die Zehn Gebote over een dispuut tussen Rabbi Gamaliel 2 en een Griekse filosoof, begin tweede eeuw, ivm met het gebod 'gij zult geen afgodenbeelden maken'. De rabbi is net naar een bad geweest met een mozaïek van Afrodite en reageert op de vraag of dat wel mag met: 'ik ben niet naar de afbeelding gegaan maar de afbeelding kwam naar mij toe - het bad is niet voor de godin gemaakt maar de godin voor het bad. En ten tweede: iedereen laat in het bad z'n blote gat aan haar zien, dat kan geen godheid zijn!' Grappig hè? Ik vind het wel een fijn ontspannen omgang.

    Nou, je vermaakt je prima zo te lezen, houden zo!

  • 19 December 2013 - 14:50

    Sara:

    Wat leuk.. Een kerstkoor! Wij zijn nu ook druk bezig met het kerstoptreden. Vrijdag hebben we de generale. Zal wel een lange avond worden ;-)... Die teksten joh.. Pff, ze gaan er maar niet in. Zaterdag hebben we een kerstbingo met r12.. Gezellig! Ik mis je wel hoor op r12, maar goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Dikke knuffel hier vanuit Katwijk! X Sara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca

Ik ben Luca Meima, 18 jaar oud en ik woon tijdelijk in Nes Ammim, een kibboets in Israël. Ik verblijf hier voor ongeveer acht en een halve maand om te werken en om het land te verkennen.

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 13426

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

14 November 2013 - 25 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: